16:e februari - fettisdag och Kenjis födelsedag

Ja idag har vi haft många anledningar till att fira här hemma. Så medan karln i huset (dvs födelsedagsbarnet) var på jobbet passade jag på att fylla köket med bakgrejer, dags att fylla upp frysen igen!
Började med att sätta degen till semlor och medan den stod på jäsning bakade jag två olika sorters cookies. En med choklad och mandlar i (till vänster i bild) och en annan med choklad och tranbär (till höger).


Gjorde även en variant av Biscotti, italienska skorpor. Även dessa med choklad och mandel i (någon som kan gissa min passion här i livet ;P?).


Eftersom det var fettisdagen och jag redan hade gjort semmelbullar, var det ju lika bra att göra semlor också, vilket vi åt till efterrätt.



Faktiskt väldigt enkelt att göra egna semlor. Man gör vanliga runda vetebullar, gröper ur ett hål och fyller med mandelmassa och urgröpet och sen på med grädde och florsocker. Även mandelmassa är enkelt att göra själv. Man maler passande mycket mandel och blander efter smak ihop med mjölk, florsocker och vaniljsocker. Mycket gott.

Just det ja, var ju som sagt Kenjis födelsedag idag. Dagen till ära bakade jag scones till frukost och han fick lite paket; två filmer, en bok, två kaktusar och fyra påsar chips (någon som kan gissa hans passion här i livet ;P?).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0