Inhandlande av nytt material

Var nere på stan idag, och som vanligt blev det inhandlat lite nya garner och pärlor.

Det glittriga garnet (det till höger, det glittriga syns inte på bilden) ska jag göra en sjal eller liknande av, och det vita och orangea garnet hade jag tänkt göra bebisstrumpor av. Ingenting på gång än så länge, men kul att försöka sig på. Garnet hette till och med baby, så det är väl lite extra mjukt. Köpte även en rundsticka passande till sjalgarnet och stickor i trä. Har inte testat det förut, men blev sugen på att försöka.

Det blev också inhandlat lite mer pärlor. Svårt att låta bli när det nyss öppnat en butik med massa olika grejer.


Kanske lite svårt att se på bilden, men från vänster sett är det nya krokar till örhängen, och därefter berlocker som ser ut som sjöhästar. Sedan lite pärlor i olika färger. Ovanför allt fler piprensare i silver. Man måste ju se till att man har material hemma när lusten faller på.

Snöflingor

Gjorde lite julpyssel idag. Såg i en bok där de hade gjort snöflingor av piprensare, så då var jag ju bara tvungen att försöka mig på det också. Har tittat efter glittriga piprensare förut men inte hittat, men för någon vecka sedan var jag på stan och till min lycka fanns det.

Så idag försökte jag mig på det. Var riktigt enkelt och blir juligt fint.


Jag tog helt enkelt några piprensare, delade dem i tre bitar och använde fyra till varje flinga. tog först två och virade de om varandra på mitten och virade därefter de andra två, en efter en, och jämnade till lite. Den ena änden ska vara lite längre än de andra, den böjde runt och satte i tråd för att kunna hänga upp den.

Lördagens alster

I lördags fick jag gjort en hel del pysslande faktiskt. Dels fotoalbumet som jag skrev om i förra inlägget, men jag utökade också min smyckessamling med två armband och tre par örhängen.

Jag köpte krokar som man sätter i öronen och två berlocker föreställande fyrklöver. Trädde bara i dom och så var det färdigt, riktigt enkelt och ett fint resultat.

De andra örhängena är i samma stil som de två armbanden jag gjorde.

De här örhängena var lite krångligare att göra, men resultatet vart bra i varje fall :). Det finns stavar att köpa som ser lite ut som en knappnål. Dessa gör att man kan trä pärlor på dom och sedan avsluta med en ögla längst upp, som man trär på örhängskroken.

Nästa är ungefär likandant som den här, lite andra pärlor och färger bara.

Det här paret är gjort på samma vis som det föregående. Armbandet är gjort med en smyckeswire där jag satt ett spänne i ena änden och en ring i andra, och däremellan trätt på pärlor.

Idag till jobbet blir det örhängena med fyrklövern i :).

Mitt första fotoalbum

Jag och min sambo var på en resa till Gran Canaria i somras. Som alla andra har  vi ju digitalkamera nu för tiden och alla bilder hamnar på datorns hårddisk. Jag beslöt mig för att göra ett album med några av de bästa och roligaste bilderna. Här kommer lite bilder på vad jag åstadkom:

Här har jag tagit en bild från ingången till en djurpark som heter Palmitos Park, och sedan dekorerat med diverse klistermärken och smågrejer som jag klistrat in. Sidan till höger är tagna under en show med papegojer, där jag klippt ut det jag ville ha i bilden och sedan dekorerat runt omkring.

Min sambos kamera har en funktion som gör att han kan ta flera bilder i rad, vilket blev ganska effektfullt när man klistrade in de på det viset som längst upp i bild.

Sammanlagt fyllde jag ett helt album, 50 sidor, på det här viset. Det var riktigt kul, och jag är nöjd med resultatet. Ett lite roligare sätt att spara sina semesterbilder. Som rubriken säger var det första gången jag gjorde det här, men det är nog inte sista, även om det kan dröja ett tag till nästa gång. Det är roligt om man kan göra albumet i ett och samma tema, till exempel en resa.

Presentation

Hallo!
Jag tänkte börja den här bloggen med en liten presentation av mig själv. Madeleine heter jag, är 23 år gammal och bor med min sambo i Umeå. I den här bloggen hade jag då främst tänkt skriva om vad jag pysslar med, och kanske lite bildbevis på vad jag åstadkommit.

Jag håller på med en hel del olika pyssel, stickning, virkning, broderi och lite av det mesta. Senast blev ett fotoalbum. Tänkte även att den här bloggen ska handla lite åt bakning. Vi får väl se vart det bär av :).

Namnet kommer från min sambo, han brukar kalla mig pysselgumma när jag sitter mitt uppe i nått pyssel. Det var lite kort om mig.

RSS 2.0